Najciekawsze miejsca w Szkocji – Whole World Before 50 czyli Razem w Świat!

" WHOLE WORLD BEFORE 50"

Najciekawsze miejsca w Szkocji

Szkocja jest jednym z tych miejsc, do których chcemy wrócić. Podoba nam się tam wszystko! Soczysta zieleń trawy, zamki i pałace, wrzosowiska, jeziora i oczywiście włochate krowy. 🙂 Wybranie kilku najciekawszych i najpiękniejszych miejsc w Szkocji, która jest najciekawsza nie jest prostym zadaniem. W poprzednim poście opisaliśmy zamki, które zrobiły na nas największe wrażenie. W tym artykule postaramy się Wam przybliżyć najciekawsze miejsca w Szkocji.

krajobraz Szkocji

Jezioro Loch Ness

Niewątpliwie jednym z najpiękniejszych i najsłynniejszych miejsc w całej Szkocji jest  jezioro Loch Ness położone około 20km od miejscowości Inverness. Zapewne każdy z Was słyszał o potworze, który zamieszkuje to urokliwe jezioro. Pierwsze legendy o Nessie – potworze zamieszkującym jezioro pochodzą z przełomu VI i VII w. Prawdziwy rozkwit legenda przeżyła na początku XXw, kiedy to zaczęto budowę drogi wzdłuż jeziora. Wtedy to pojawiło się całe mnóstwo historii oraz zdjęć rzekomego stwora. W okolicy jeziora na wzniesieniu znajduje się zamek Urquhart, który opisaliśmy TU. Samo jezioro nie wyróżnia się niczym szczególnym w porównaniu z innymi jeziorami szkockimi (tak samo jak inne jezioro jest przepięknie położone, otoczone zielenią i pagórkami :-)), jednak obecność potwora sprawia, że rocznie odwiedza to miejsce cała rzesza turystów, badaczy i miłośników tajemniczych historii i legend. My również nie mogliśmy odpuścić sobie tej przyjemności obserwowania tafli jeziora w poszukiwaniu słynnego potwora. 😀 W pewnych momentach mieliśmy wrażenie, że faktycznie coś pod wodą grasuje. Czy to była Nessie? To zostawiamy dla siebie. 🙂 Najlepszym miejscem do obserwowania tafli jeziora jest pagórek z zamkiem Urquhart. Rozciąga się z niego przepiękny widok na okolicę.

jezioro Loch Ness

Jezioro jest specyficzne również z innego powodu. Jego głębokość jest tak duża (około 240m w najgłębszym miejscu), że mieści w sobie więcej wody niż wszystkie inne jeziora i rzeki Walii i Anglii łącznie! Ponad to jezioro nie zamarza zimą. Jest niezwykle mętne z powodu dużej ilości torfu. Już na poziomie kilku metrów pod taflą wody panują nieprzeniknione ciemności.

W pobliskiej miejscowości Drumnadrohit, w której nocowaliśmy znajduje się centrum informacyjne – Loch Ness Monster Visitor Centre. To prawdziwa kopalnia wiedzy o jeziorze i Nessie. Zgromadzono tam szereg materiałów i zdjęć dokumentujących istnienie potwora zamieszkującego jezioro. Oprócz tego można tam kupić całą masę gadżetów związanych z Nessie. 🙂 Będąc w Szkocji nie można pominąć wizyty w Loch Ness.

Zamki

Przemierzając Szkocję praktycznie co kilka kilometrów znajdziecie znaki drogowe wskazujące kolejne zamki. Jest ich tam na prawdę dużo. Ciężko było nam wybrać te najciekawsze, ale nie sposób zobaczyć i opisać wszystkich. 🙂 W poprzednim artykuł le opisaliśmy najciekawsze według nas zamki.  Aby przejść do artykułu kliknij TU.

Eilean Donan Castle

Wypa Skye

Wyspa Skye to druga pod względem wielkości wyspa należąca do Szkocji i czwarta wśród Wysp Brytyjskich. Wyspa jest tak malownicza i urokliwa, że ciężko ją opisać słowami. Tam po prostu trzeba pojechać i zobaczyć na własne oczy jej fenomen. Do niedawna na wyspę można było dostać się tylko i wyłącznie promem. Wyspa nie miała stałego połączenia z lądem. Obecnie, dzięki wiaduktowi można tam bez problemu się dostać. Skye Bridge wybudowany w 1995 roku połączył wyspę z lądem.

Skye Bridge

wiadukt łączący wyspę Skye z lądem

Już sama droga z lądu na wyspę stanowi nie lada gratkę. Prowadzi bowiem przez malownicze tereny Szkocji, których zwieńczeniem jest położony nad brzegami jeziora zamek Eilean Donan opisany TU. Miejsca na wyspie, które nas zachwyciły opisujemy poniżej.

wyspa Skye

Destylarnia Talisker

Talisker to słynna destylarnia – i jedyna funkcjonująca do dzisiaj destylarnia na wyspie Skye. Znajduje się w  Carbost. Zwiedzając to miejsce (wejście kosztuje kilka funtów) możecie poznać procesy powstawania jednej z najlepszych gatunków whisky. Miłośnicy tego trunku mogą na własne oczy zobaczyć jak powstaje ten trunek już od ziarna i wody. Zwiedzanie zwieńczone jest degustacją trunków i możliwością zakupu whisky w miejscowym sklepie. Talisker jest znany z silnych akcentów torfu, jaki smakosze wyczuwają. Smak ten łagodzony jest przez korzenne nuty.

Historia destylarni i jej właścicieli momentami była bardzo zawiła i dramatyczna. Wśród nich można znaleźć kilka bankructw, problemów z podatkami czy też pobytów w więzieniu. Po latach w 1982 roku destylarnia została sprzedana koncernowi United Distillers Ltd, który nią zarządza do tej pory.

Zamek Dunvegan

Zamek Dunvegan znajduję się w pobliżu miejscowości o tej samej nazwie. To najstarszy zamek, który jest zamieszkały do tej pory. Umiejscowiony na skale w okolicy jeziora Loch Dunvegan został zbudowany w XIII w. Od ponad 800 lat należy do klanu McLeod. Wstęp na teren zamku i jego ogrodu nie jest drogi. Za bilet wstępu zapłaciliśmy około 7 funtów. Z okien zamku można podziwiać piękną panoramę okolicy, a ogrody wręcz zachwycają. W zbiorach zamku znajdują się wspaniałe płótna olejne.

W pobliżu zamku ponad to można spotkać kolonię fok szarych. Mieszkańcy wyczuli w tym niezły interes i przewożą w to miejsce turystów łódkami. 🙂

okolice Zamku Dunvegan

ogrody okolice Zamku Dunvegan

Portree

Portree to największe miasto na wyspie Skye. Jest zarazem największym ośrodkiem rybołówstwa i turystyki na wyspie. Miasteczko położone jest mniej więcej pośrodku wyspy na wybrzeżu otoczonym klifami. Fajne miejsce które trzeba odwiedzić będąc na wyspie. Z pewnością nie ominiecie go zostając na wyspie dłużej.

Portree, Skye Island

Portree, Island Skye

Old Man of Storr

W miejscu tym znajduje się najsłynniejsza na wyspie skała o wysokości prawie 50m. Nazywana jest właśnie Old Man of Storr. Z przydrożnego parkingu można dojść do skały w jakieś 30 minut. Najlepszy widok jednak jest z oddali.

Kilt Rock i Mealt Falls

Nazwa tego miejsca pochodzi o nazwy szkockiej męskiej spódniczki w kratę – kilktu. Majestatyczne klify zwisające nad wodą sa dodatkowo wzbogacone o wodospad Mealt Falls wpadający do morza. Widok jest niesamowity. Miejsce jest poza tym mekką dla miłośników historii i archeologii. Można tu bowiem znaleźć największa ilość skał z odciśniętymi śladami dinozaurów w całej Szkocji. W pobliżu znajdują się urocze łąki i wrzosowiska. Nie mogliśmy się nacieszyć zielenią trawy i mieniącymi się w słońcu wrzosami.

Mealt Falls

Kilt Rock

wrzosowiska w okolicy Kilt Rock

Glenfinnan wiadukt

Wiadukt Glenfinnan to prawdziwy rarytas dla miłośników sagi o Harrym Potterze. Po tym wiadukcie bowiem słynny czarodziej przemieszczał się pociągiem parowym do Hogwartu. Pociąg, którym można się przejechać wyjeżdża z Fortu Williams kilka minut po godzinie 10 rano i nosi nazwę “Lord of the Isles”. Jadąc w kierunku Mallaig przejeżdża właśnie przez słynny wiadukt. Udało nam się “złapać” go w kadrze i kilku nagraniach, chociaż w pewnym momencie byliśmy już prawie pewni, że nie zdążymy tam dojechać. 🙂 Jak to zwykle bywa w takich ciekawych miejscach, nie musieliśmy za bardzo szukać punktu widokowego. Podążaliśmy za innymi osobami chcącymi utrwalić przejazd tego niesamowitego pociągu. Kilkakrotnie mijaliśmy się z nim na trasie z Fortu Williams do Glenfinnan i już wtedy robił na nas duże wrażenie. Jednak to było nic w porównaniu z widokiem jakim mogliśmy się cieszyć gdy pociąg jechał wiaduktem. Oprócz samego wiaduktu i pociągu oczywiście do tego miejsca przyciąga jeszcze niesamowity krajobraz jaki rozciąga się po drugiej stronie punktu widokowego. W pewnym momencie nie wiedzieliśmy już w którą stronę kierować nasze aparaty 🙂 Sami zobaczcie jak to wyglądało. Kolor trawy, jaki widzieliśmy w Szkocji nie może równać się z żadnym innym!

wiadukt Glenfinnan ze słynnym pociągiem

okolice Glenfinnan

Glenfinnan

Przełęcz Glencoe

Dolina Glencoe to jedno z najpiękniejszych miejsc w całej Szkocji. Przemierzając tą trasę co chwilę zatrzymywaliśmy się aby podziwiać i utrwalać piękne widoki. Nie da się przejechać trasą nie zatrzymując się ani razu! Nic więc dziwnego, że Glencoe jest mega popularnym miejscem wśród filmowców. Kręcono tu szereg filmów.

Glencoe

Przełęcz ta słynie także z wcześniej wspomnianej ekranizacji powieści o Harrym Potterze. To właśnie w tej okolicy znajdowała się m.in chatka Hagrida. Przełęcz ta “grała” również w filie Rob Roy, Skyfall, czy Highlander. Możemy ją zobaczyć w scenie kiedy to pojmany Rob Roy prowadzony był przed oblicze sprawiedliwości.

Poniżej plan najciekawszych miejsc, które odwiedziliśmy podczas naszej podróży po zachodniej Szkocji.

Szkockie krowy

Będąc w Szkocji nie sposób pominąć odwiedzin w jednej z hodowli specyficznej rasy krów długowłosych. Z początku trudno nam było znaleźć miejsce wypasów tych zwierząt, lecz po jakimś czasie widzieliśmy je wszędzie. 🙂 Podobnie z resztą było z kangurami w Australii. Przez kilka dni nic, by później rozkoszować się ich widokiem w najmniej spodziewanych miejscach. 🙂 Krowy, o których piszę, to specyficzna rasa nowożytna, charakteryzująca się długą sierścią. Krowy niezwykle malowniczo prezentują się w szkockich krajobrazach i wrzosowiskach. Widząc je nie sposób się nie zatrzymać i fotografować. 🙂

szkocka krowa długowłosa

Oprócz wyżej wspomnianych miejsc, które zrobiły na nas największe wrażenie Szkocja oferuje dużo więcej. Już same miasta tj Edynburg czy Glasgow są niesamowite. My jednak skupiliśmy się gównie na przyrodzie, która nas oczarowała.

Poniżej wyszukiwarka, która może być pomocna podczas szukania tanich lotów do Szkocji.

Please follow and like us:

27 Comments

• Eligiusz Zrubek

Przypomina mi się odrazu mój pobyt w szkocji, w tylu miejscach co ty nie byłem, lecz zostają w pamięci miłe wspomnienia.
    Ten opis i zdjęcia co wstawiałaś Katarzyno to kawał dobrej roboty.

Kwiecień 28, 2018 - 6:26 am Reply
  • Danuta

Świetna propozycja na wycieczkę. Widoki piękne, niezapomniane.

Kwiecień 28, 2018 - 6:29 am Reply
  • Marta

Szkockie krówki ostatnio widzieliśmy w Poznaniu. Przeurocze. Wzięłabym taką do domu. 😀

Rok temu zahaczyliśmy troszkę o Szkocję i wylądowaliśmy w Jedburgh, gdzie zwiedziliśmy tamtejszy zamek-więzienie. Jednak większe wrażenie zrobiła na mnie sama miejscowość – wąskie ulice, urocze zabudowania. Jeden mankament – wszystko po 17 było zamknięte, łącznie z knajpami, więc chodziliśmy głodni!

Kwiecień 30, 2018 - 7:37 am Reply
  • Beata-podrozezmysza.com

Zacne destynacje! Wybraliście najpiękniejsze zakątki, które faktycznie przyciągają fascynatów surowej, wyspiarskiej przyrody. Obecnie mieszkam w Edynburgu i trochę czasem żałuję, że nie prowadzę samochodu, bo nasze krótkie weekendy ograniczają zasięg naszego zwiedzania do najbliższej okolicy. Ale i tu trafiają się malownicze miejscówki. Za tutejszą pogodą nie przepadam, ale gdy pojawia się słońce jest tu naprawdę pięknie, a trawa jest wręcz jaskrawo zielona (wiosna, lato). Czasem się boje, że ktoś mógłby mnie posądzić, że majstruję przy kolorystyce na fotografiach… 😉

Kwiecień 30, 2018 - 7:53 am Reply
  • K&K

Wiadukt z Harry’ego Pottera z chęcią byśmy zobaczyli 🙂 A o wyspie Skye słyszeliśmy dużo dobrego 😉

Kwiecień 30, 2018 - 11:25 am Reply
  • Aleksandra Załęska

Chyba jezioro Loch Ness najbardziej kojarzy mi.się ze Szkocją mam nadzieję, że kiedyś uda mi się je zobaczyć na własne oczy

Maj 1, 2018 - 1:54 pm Reply
  • Świąt Toli

Piękne miejsca, a te zamki i góry to cudo.

Maj 1, 2018 - 3:13 pm Reply
  • Nihil Novi

Podczas oglądania serialu “Outlander” zakochałam się w szkockich krajobrazach, po lekturze tego posta jestem pewna, że kiedyś muszę zwiedzić to miejsce osobiście! Wygląda absolutnie magicznie ♥

Maj 1, 2018 - 3:24 pm Reply
  • Anna

Byłam w Szkocji w podróży poślubnej – w Edynburgu. Zrobił na mnie duże wrazęnie – miasto jak z baśni, szczególnie w listopadowe wieczory. Ale nic mnie tak nie rozwaliło jak szkocka krowa długowłosa z Twojego zdjęcia 🙂 Umarłam ze śmiechu 😀

Maj 1, 2018 - 5:05 pm Reply
  • Magda

Już dwa razy wyprawiałam się do Szkocji i dwa razy nic z tego nie wyszło, bo po drodze pojawiały się inne wyprawowe pokusy ;). Ale jak to mówią – do trzech razy sztuka! Namówiłaś mnie i tym razem nie odpuszczę 😀

Maj 2, 2018 - 10:43 am Reply
    • Kasia Smarz-Lipka

Ha! Do 3 razy sztuka. Trzymam kciuki i liczę, że w końcu Ci się uda. To całkiem niedaleko z Polski.

Maj 3, 2018 - 6:27 am Reply
  • Anna

Nigdy nie byłam w Szkocji, ale na Twoich zdjęciach i z Twoich opowieści wynika, że musi być tam niezwykle uroczo. Lubię zamki, ale też piękną przyrodę, więc na pewno by mi się tam spodobało 🙂 Dzięki za klimatyczną wycieczkę po Szkocji 🙂

Maj 2, 2018 - 11:15 am Reply
  • Dagmara

Jeszcze nie byłam w Szkocji, a bardzo ciekawią mnie ich zamki! Musimy się tam koniecznie wybrać

Maj 8, 2018 - 9:25 am Reply
  • Joanna

Pięknie. Wiele miejsc widziałam w tv na żywo musi być znacznie ciekawiej

Maj 21, 2018 - 5:53 am Reply
    • Kasia Smarz-Lipka

Ta zieleń jest nie do opisania.. Coś w stylu pierwszej zielonej trawki w Polsce na wiosnę..

Maj 21, 2018 - 7:59 am Reply
  • mrs Calluna

Podobają mi się zamki w otoczeniu zieleni, chętnie się kiedyś tam wybiorę.

Maj 21, 2018 - 7:12 am Reply
  • Objawy Niche

Pięknie napisana recenzja nie wiedziałam że Szkocja jest taka poekna teraz mam ochotę ja zobaczyć 😉

Maj 22, 2018 - 7:27 am Reply
  • Bartusiowy Blog / Dorota Ziołkowska

Niesamowite! Chciałabym tam kiedyś pojechać… Piękne zdjęcia

Maj 26, 2018 - 9:04 am Reply
  • Joanna

Piękne miejsce! Ma w sobie pewien tajemniczy urok, jakiś taki wiany ciekawą historią. I sama natura.

Maj 26, 2018 - 10:14 am Reply
  • Eliza

Przepiękne widoki 🙂

Maj 26, 2018 - 8:09 pm Reply

Przepiękne widoki 😉

Maj 26, 2018 - 8:10 pm Reply
  • krystynabozenna

Zaskoczona ejstem , ale jak widać w Szkocji jest dużo do zwiedzania.
    Specyficzne Jezioro Loch Ness i tyle zamków, samo to wystarczy , by nie mieć czasu 🙂